Lietuvos Konstitucijos Projektas
Konstitucinės reformos projekto
autorius
Jonas Ivoška
Projekto
rengimo partneriai
Lietuvai pagražinti draugija
Akad. Romualdas Grigas
Preambulė
I skyrius
ŽMOGUS.
JO LAISVĖS, TEISĖS, PAREIGOS (1–15 str.)
II skyrius
TAUTA.
JOS PAVELDAS, IŠTEKLIAI, ŪKIS (16–26 str.)
1 skirsnis. TAUTOS SUVERENITETAS
(16–17 str.)
2 skirsnis. GAMTINIS IR
CIVILIZACINIS PAVELDAS (18–22 str.)
3 skirsnis. IŠTEKLIAI IR ŪKINĖ
VEIKLA (23–26 str.)
III
skyrius
VALSTYBĖ.
JOS
ORGANIZACINĖ SISTEMA (27–125 str.)
1 skirsnis. VIEŠASIS INTERESAS
(27–30 str.)
2 skirsnis. VALSTYBĖS PAGRINDAI
IR SIMBOLIAI (31–37 str.)
3 skirsnis. PILIEČIAI (38–45
str.)
4 skirsnis. VIETOS SAVIVALDA
(46–53 str.)
5 skirsnis.
PARLAMENTAS (54–68 str.)
6 skirsnis. PREZIDENTAS (69–81
str.)
7 skirsnis. VYRIAUSYBĖ (82–91
str.)
8 skirsnis.
TEISMAI, PROKURATŪRA, ADVOKATŪRA (92–112 str.)
9 skirsnis.
VALSTYBĖS KONTROLĖS INSTITUCIJOS (113–123 str.)
10 skirsnis.
NEVYRIAUSYBINĖS ORGANIZACIJOS (124–125 str.)
IV
skyrius
KONSTITUCIJA
IR JOS KEITIMAS (126–130 str.)
Preambulė
Mes, suvokiantys save kaip žmonijos
dalį, istoriškai išgryninusią savo bendrabūvio vertybes ir turinčią
etnokultūrinių savitumų, įgalinančių mus vadintis lietuvių tauta,
sukūrę savo valstybę kaip tautos
savisaugos ir savivaldos viešąją organizacinę sistemą,
siekiantys teisės viršenybe
tvarkomos darnios pilietinės visuomenės su aukšta valstybingumo kultūra,
saugodami savo istoriją, gimtąją kalbą,
raštą, gera morale grįstus papročius ir tradicijas,
pasiryžę sutvarkyti
savo gyvenimą taip, kad tautos gerovė valstybėje būtų vertinama pagal
pilietinės daugumos galimybę tenkinti savo poreikius,
naudodamiesi tautos gamtiniu ir civilizaciniu paveldu bei
ištekliais, tvarkomais pagal pažangiausius mokslo pasiekimus,
skatindami savo ir būsimų kartų darną, taupumą, taikų
sambūvį, teisingumą, pagarbą Visatai, Žemei ir Žmogui,
tautos
valia priimame ir skelbiame šią KONSTITUCIJĄ.
I skyrius
ŽMOGUS.
JO LAISVĖS, TEISĖS, PAREIGOS
1 straipsnis. Prigimtinė žmogaus laisvė
Žmogus
gimsta laisvas, tad jo pareiga, pasiekus intelektinę brandą, rūpintis savo
gyvenimu.
2 straipsnis. Lyčių lygybė
1. Moterys
ir vyrai, turėdami skirtingas prigimtines galimybes, visais atžvilgiais turi
lygias teises ir pareigas.
2. Asmenims,
neturintiems aiškių vienos lyties požymių, įgyvendinant vyro ar moters lyties
pasirinkimą, valstybė užtikrina neatlygintiną specialistų pagalbą.
3 straipsnis. Vaikų teisės
1.
Vaikų
gerovė yra pirmaeilis tautos reikalas.
2. Priimant
sprendimus dėl turimų išteklių naudojimo, pirmiausia atsižvelgiama į vaikų
interesus.
3.
Vaiko
interesų apsauga rūpinasi tėvai ar globėjai.
4. Beglobiams
vaikams įstatymu užtikrinama jų gerovei reikalinga valstybinių institucijų apsauga
ir rūpyba.
5.Vaikui
garantuojama teisė reikšti savo nuomonę su juo susijusiais atvejais. Vaiko
nuomonė, įvertinant jo brandą, deramai pripažįstama.
6. Vaikas
auklėjamas ir ugdomas atsižvelgus į jo polinkius, nepažeidžiant vaiko teisių ir
priedermių balanso.
4 straipsnis. Teisinė lygybė
Žmogaus
teisių negalima varžyti ir teikti jam privilegijų rasiniais, tautiniais,
religiniais, genetinių savitumų, ekonominės padėties, socialiniais,
pareiginiais ar pasaulėžiūriniais pagrindais. Pagal įstatymus visi žmonės lygūs,
išskyrus jų funkcinės veiklos skirtumus visuomeniniame darbo pasidalijime.
5 straipsnis. Asmens neliečiamybė
1. Kiekvieno
žmogaus gyvybė nuo jos užsimezgimo įgyja teisę į gyvenimą.
2. Išimtinais
atvejais, kai nauja gyvybė vystosi akivaizdžiai patologiškai, nesant išgydymo
perspektyvos, ar jos pradėjimas nesuderinamas su žmogaus laisvėmis ir teisėmis,
arba dėl jos komplikuoto vystymosi kyla grėsmė motinos gyvybei, vaisiaus
vystymasis įstatymo nustatyta tvarka gali būti nutrauktas.
3. Draudžiama
atimti žmogaus gyvybę, jį žaloti, kankinti, iš jo tyčiotis ar kitaip žeminti jo
orumą, taip pat norminiais aktais nustatyti kvotos priemones ar bausmes,
galinčias sukelti tokius padarinius.
4. Prieš
žmogaus valią ar jam nežinant su juo ar jo nepilnamečiais vaikais bei globotiniais
negali būti atliekami bet kokio pobūdžio eksperimentai.
5. Draudžiami
bet kokie bandymai su kūdikiais ar vaikais, kurie auga valstybinėse rūpybos
įstaigose.
6 straipsnis. Garantijos neįgalumo atvejais
Dėl
senatvės, ligos ar kitų priežasčių žmogui tapus neįgaliam ar ribotai įgaliam,
jam pagal pilietinę ir teritorinę priklausomybę Lietuvos valstybei
garantuojamas materialinis aprūpinimas, užtikrinantis būtinąsias žmogaus
reikmes maistui, būstui, aprangai, sveikatos palaikymui bei kitiems orios savijautos
poreikiams.
7 straipsnis. Nuosavybės apsauga
1. Žmogaus
teisė į teisėtai įgytą nuosavybę ginama kaip neliečiamybė.
2. Niekas
negali būti verčiamas atsisakyti nuosavybės, jei to nereikalauja viešasis
interesas. Viešojo intereso tenkinimo atveju, paimant nuosavybę, būtinas teisės
aktas ir išankstinis paimamo turto ir su tuo susijusių nuostolių atlyginimas.
3. Įstatymu
nustatytais išimtinais atvejais kompetentingi valstybės pareigūnai gali
laikinai pasinaudoti svetimu turtu, savininkui atlyginant dėl to patirtus
nuostolius.
4. Savininkas,
naudodamasis savo nuosavybe, negali pažeisti kitų asmenų teisių ir teisėtų
interesų. Ginčai tarp asmenų sprendžiami teisme.
8 straipsnis. Gyvenimo privatumas
1. Žmogui
užtikrinamas privataus jo ir šeimos gyvenimo neliečiamumas.
2. Negalima
apieškoti asmens, jo daiktų, rinkti apie jį informacijos, išskyrus atvejus, kai
yra gautas motyvuotas teismo sprendimas.
3. Uždaros
pašto siuntos, telefoniniai pokalbiai ir kita ryšių tinklais perduodama
informacija gali būti tikrinama ir kontroliuojama tik motyvuotu teismo
sprendimu pagal teisėsaugos institucijų prašymą.
9 straipsnis. Būsto neliečiamybė
1. Draudžiama
savavališkai įeiti į svetimo žmogaus būstą, apieškoti jo priklausinius be
išankstinio teismo leidimo ar įstatymu nustatyta tvarka neatidėliotinai, kai
reikia gelbėti žmogaus gyvybę ar jo sveikatą, sulaikyti nusikaltėlį, atkurti
pažeidžiamą viešąją tvarką, gelbėti turtą, kuriam gresia sunaikinimas ar
sugadinimas.
2. Už
skolinių įsipareigojimų neįvykdymą žmogus negali būti paliktas be jokio gyvenamojo
būsto.
10 straipsnis. Minties reiškimo laisvė
1. Žmogui
niekas negali drausti turėti savo įsitikinimus ir nuomonę bei juos laisvai
reikšti laikantis teisėtų saviraiškos formų.
2.
Draudžiama
įstatymu įteisinti minčių reiškimo cenzūrą.
3. Žiniasklaidos
institucijų administracijos privalo užtikrinti nuomonių įvairovę per
visuomeninio transliuotojo kanalus.
4. Dezinformacija,
šmeižtas, agitacija, skatinanti terorizmą, rasinę, tautinę, religinę,
socialinę, kalbinę neapykantą, nesuderinami su informacijos reiškimo laisve.
11 straipsnis. Teisė į gynybą
1. Žmogus turi teisę gintis ir
ginti, kai kėsinamasi į jo ar kito asmens gyvybę ar sveikatą, taip pat kai kyla
reali grėsmė tautos suverenitetui, paveldui ar ištekliams.
2. Asmeniui,
kuris įtariamas padaręs nusikaltimą, prieš pradedant ir vykdant jo apklausą,
taip pat teisme suteikiama teisė turėti advokatą.
12 straipsnis. Teisė į teisingą teismą
1. Kiekvienas
asmuo turi teisę į kompetentingą, nešališką ir nepaveikiamą teismą, kad jo byla
būtų nagrinėjama lygybės ir viešumo sąlygomis, teisėjams vadovaujantis faktais
ir įstatymais.
2. Teisminės
gynybos kiekvienam asmeniui prieinamumas užtikrinamas nemokamo kreipimosi į
teismą galimybe. Pasibaigus terminams priimtam teismo procesiniam dokumentui
apskųsti, teismo ir bylinėjimosi išlaidos išieškomos iš kaltų asmenų įstatymo
nustatytais pagrindais ir tvarka.
3. Draudžiama
iš asmens reikalauti, kad jis duotų parodymus prieš save, savo šeimos narius ar
artimus giminaičius.
4.
Bausmė
teisiamajam gali būti skiriama tik pagal įstatymus
5.Niekas už tą patį nusikaltimą negali
būti baudžiamas pakartotinai.
13 straipsnis. Teisė į žalos atlyginimą
Kiekvienas
asmuo turi teisę į žalos, padarytos valstybinių institucijų darbuotojų
veiksmais, atlyginimą, kurį garantuoja personalinė pareigūno ar valstybinėje
institucijoje dirbančio tarnautojo atsakomybė netinkamai atlikus pareigines
funkcijas. Tvarką ir būdus, kuriais atlyginama materialinė ir moralinė žala,
nustato įstatymas.
14 straipsnis. Bendrojo gėrio kūrimas
1. Kiekvieno
darbingo žmogaus pareiga savo finansiniais ar (ir) medžiaginiais ištekliais
arba darbine veikla dalyvauti bendrojo gėrio, tenkinančio viešuosius interesus,
kūrime.
2. Mokestinių
prievolių ir kitokių įnašų, skirtų viešajam interesui tenkinti, vykdymo tvarką
nustato įstatymai.
3. Kiekvieno asmens teisė į švarią aplinką garantuojama jo pareiga rūpintis
aplinkos būkle.
15 straipsnis. Laisvių ir teisių apribojimas
Konstitucinės žmogaus laisvės ir teisės visa
apimtimi garantuojamos taikos sąlygomis. Įvedus karo ar nepaprastąją padėtį,
žmogaus laisvės ir teisės laikinai gali būti apribotos mobilizaciniais
įstatymais ar dekretais, kurie nedelsiant panaikinami pasikeitus situacijai
valstybėje.
II skyrius
TAUTA.
JOS PAVELDAS, IŠTEKLIAI, ŪKIS
1 skirsnis
TAUTOS SUVERENITETAS
16 straipsnis. Suverenių galių raiška
Lietuvos valstybę kuria ir jos pagrindus bei prioritetus nustato tauta.
Suverenios galios, tvarkant valstybės reikalus, priklauso tautai.
17 straipsnis. Tautos valios reiškimo būdai
1.
Niekieno nevaržomas suverenias
galias tauta vykdo tiesiogiai, nuomonę ir valią reikšdama per referendumus.
2. Konstitucija apibrėžtas tautos galias valstybės vardu įgyvendina tautos
teisėtai išrinkti atstovai ir jų suformuotas vykdomasis sisteminis sektorius,
taip pat konstitucinių įgalinimų ribose veikiantis teisminis sisteminis
sektorius ir valstybės kontrolės sisteminis sektorius.
2 skirsnis
GAMTINIS IR CIVILIZACINIS PAVELDAS
18 straipsnis. Gamtinė aplinka
1.
Lietuvos teritorijos gyventojų gamtinė aplinka,
kurią sudaro žemė, jos gelmės, vidaus ir teritoriniai vandenys, miškai bei kita
augmenija, gyvūnija, oro erdvė virš valstybės teritorijos, priklauso tautai ar
Lietuvos Respublikos piliečiams.
2. Tautos
interesais dalis gamtinės aplinkos įstatymų nustatyta tvarka terminuotai ar
neterminuotai gali būti perduota naudotis užsienio valstybių institucijoms ar
užsienio piliečiams, arba asmenims be pilietybės.
19 straipsnis. Gamtos apsauga
1. Gyvūnų
gerovė užtikrinama draudžiant žiaurų elgesį su jais ir sudarant kuo palankesnes
sąlygas natūraliai jų gyvensenai.
2. Gyvūnų
rūšių, kurioms gresia pavojus išnykti, apsauga užtikrinama jų išskirtinumo
sąlygas apibrėžiančiais įstatymais.
21 straipsnis. Civilizacinio paveldo apsauga
1. Lietuvių kalba, menas, mokslas, tradicijos, geros moralės papročiai
priskiriami prie valstybės saugomų ir puoselėjamų nacionalinių vertybių.
2.
Nacionalinių vertybių, turinčių medžiaginę
išraišką, neleidžiama naikinti, parduoti, įkeisti ar perduoti svetur nuolatinai
valdyti ar naudoti.
22 straipsnis. Kalbos apsauga
1. Lietuvių kalbai visoje valstybės teritorijoje suteikiamas valstybinės
kalbos statusas.
2. Asmenims, kuriems valstybinė kalba nėra gimtoji kalba, sudaroma galimybė
puoselėti savo gimtąją kalbą.
3. Kalbinėms bendrijoms, kurios savo kalbinį savitumą išsaugojo tik
Lietuvos valstybės teritorijoje, užtikrinamos visos sąlygos kalbiniam paveldui
išsaugoti.
3 skirsnis
IŠTEKLIAI IR ŪKINĖ VEIKLA
23 straipsnis. Išteklių paskirtis
1. Tautos medžiaginiai, energetiniai ir intelektiniai ištekliai saugomi,
tvarkomi ir naudojami Lietuvos piliečių ir būsimų kartų gyvenimo gerovei
užtikrinti.
2. Išteklių naudojimas grindžiamas individualios ir grupinės žmonių veiklos
racionalumu, produktyvumu ir naudingumu, skatinant veiklos laisvę ir
iniciatyvą.
3.
Valstybė, skatindama piliečių
savarankiškumą, tenkinant individualius poreikius ir interesus, organizuoja ir
tvarko tautos išteklių naudojimą tenkinant viešuosius interesus.
24 straipsnis. Ūkinės veiklos sąlygos
1. Kiekvienas Lietuvos pilietis gali laisvai pasirinkti valstybės
neuždraustą verslą ar sutartiniais pagrindais įsidarbinti.
2. Užsienio valstybių piliečiams ir asmenims be pilietybės gali būti
taikomi verslo ir darbinės veiklos apribojimai.
3. Teisingas apmokėjimas už darbą, saugių ir sveikų darbo sąlygų sudarymas
– kiekvieno darbdavio pareiga.
4. Draudžiama monopolizuoti gamybą, paslaugų sferą, rinką ir nesąžiningai
konkuruoti kenkiant konkurentams.
25 straipsnis. Bendradarbiavimas
Vykdydama ūkinę politiką ir organizuodama
ūkinę veiklą viešiesiems interesams tenkinti valstybė skatina kuo glaudesnį
privataus verslo subjektų tarpusavio bendradarbiavimą ir valstybės institucijų
bendradarbiavimą su privačiu verslu.
26 straipsnis. Teisė į poilsį
Kiekvienam
dirbančiajam užtikrinama galimybė reikiamai pailsėti, turint savaitės poilsio
dienų ir kasmetines atostogas. Jų trukmė ir ryšio su darboviete sąlygos
nustatoma sutartimis ir įstatymu.
III skyrius
VALSTYBĖ.
JOS ORGANIZACINĖ SISTEMA
1 skirsnis
VIEŠASIS INTERESAS
27 straipsnis. Viešojo intereso apsauga
Individualūs
ar grupiniai žmonių siekiai, orientuoti į bendruomenines, nacionalines,
tarptautines ar universaliąsias vertybes, yra ginami ir įgyvendinami valstybės
kaip viešasis interesas.
28 straipsnis. Viešųjų interesų konkurencija
Viešųjų interesų konkurencijos atveju pirmenybė
teikiama svarbesniajai vertybei.
29 straipsnis. Mokesčiai ir rinkliavos
1. Viešiesiems interesams tenkinti finansiniai ištekliai formuojami įvedant
valstybinius mokesčius ir vietines rinkliavas.
2. Valstybinių mokesčių santykis, paskirstant įplaukas valstybės ir
savivaldybių biudžetams, nustatomas kiekvienais metais, tvirtinant valstybės
biudžetą.
3.
Vietinių rinkliavų dydis nustatomas vietinių
bendruomenių atstovų sprendimu, atsižvelgiant į bendruomenės gyventojų
finansines išgales.
4.
Mokesčių dydis nustatomas
įstatymais, atsižvelgiant į asmens gaunamas pajamas.
5.
Asmenys, kurių pajamos neviršija
žmogaus skurdo ribos, skaičiuojant kiekvienam namų ūkio asmeniui, nuo mokesčių
ir rinkliavų atleidžiami.
30
straipsnis. Dalyvavimas tarptautinėse organizacijose ir sąjungose
Lietuvos
valstybė, realizuodama savo nacionalinius interesus per tarptautinius ar
globalinius interesus, sutartiniais pagrindais gali jungtis prie tarptautinių
organizacijų arba inicijuoti jų steigimą, taip pat gali stoti į valstybių
sąjungas, jeigu numatyta sąjungos narės teisė netrukdomai išstoti iš tos
sąjungos.
2 skirsnis
VALSTYBĖS PAGRINDAI IR SIMBOLIAI
31 straipsnis. Valstybės santvarkos forma
Lietuvos
valstybė yra nepriklausoma demokratinė respublika.
32 straipsnis. Valstybės valdymo modelis
Lietuvos Respublika – tiesioginės demokratijos
bruožų turinti parlamentinė, teisinė, socialinė valstybė.
33 straipsnis. Valstybinės sistemos subjektai
Valstybės funkcijas, grindžiamas teise, vykdo
piliečiai per referendumus, Lietuvos Respublikos Seimas, Prezidentas ir
Vyriausybė, teismai.
34 straipsnis. Valstybinės institucijos
Valstybinės institucijos konstitucinių nuostatų
pagrindu veikia visos tautos interesais ir tarnauja žmonėms. Jų struktūrą ir
funkcijas nustato įstatymai ar poįstatyminiai aktai.
35 straipsnis. Lietuvos valstybės teritorija
1. Lietuvos
valstybės teritorija yra vientisa ir nedaloma.
2. Valstybės sienos gali būti keičiamos tik piliečių valia per tautos
referendumą, jei tam pritaria daugiau kaip 2/3 visų rinkimų teisę turinčių
Lietuvos piliečių.
3. Lietuvos valstybės teritorija vadybos tikslais skirstoma į
administracinius vienetus. Administracinių vienetų ribos vietos bendruomenių
iniciatyva nustatomos įstatymu.
36 straipsnis. Valstybės sostinė
1. Lietuvos
valstybės sostinė yra Vilniaus miestas.
2. Sostinės išskirtinumo požymius ir miesto bendruomenės interesų derinimo
su centrinėmis valstybės institucijomis tvarką nustato įstatymas.
37 straipsnis. Valstybės simboliai
1. Valstybės
istorinė vėliava – baltas Vytis purpuriniame fone.
2. Valstybės
tautinės vėliavos spalvos – geltona, žalia, raudona.
3. Valstybės
herbas – baltas Vytis raudoname lauke.
4. Valstybės
himnas – Vinco Kudirkos „Tautiška giesmė“.
5. Simbolių
eksponavimo ar atlikimo tvarką nustato įstatymas.
3 skirsnis
PILIEČIAI
38 straipsnis. Pilietybės įgijimas
1. Istoriškai etnokultūriniais saitais su Lietuvos valstybe susiję asmenys
ir jų palikuonys tampa Lietuvos valstybės piliečiais.
2. Įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos piliečiais gali tapti ir kiti
asmenys, nusipelnę Lietuvos valstybingumui ar jos prestižui, arba
natūralizacijos pagrindais.
3. Lietuvos respublikos piliečiams, kurių nuolatinė gyvenamoji vieta nėra
Lietuvos valstybės teritorija, Pilietybės įstatymu gali būti nustatytas kitoks
teisinis statusas nei nuolatos Lietuvoje gyvenančių piliečių.
39 straipsnis. Piliečių dalyvavimas valstybės valdyme
Piliečiams konstituciniais pagrindais sudaromos
galimybės dalyvauti valdant savo valstybę tiek tiesiogiai, tiek per
demokratiškai išrinktus atstovus, taip pat lygiomis sąlygomis stoti į Lietuvos
Respublikos valstybinę tarnybą.
40 straipsnis. Organizacijų laisvė
1. Piliečiai netrukdomai gali vienytis į nepolitines ir politines
organizacijas, kurios nekelia grėsmės žmonių saugumui.
2. Priklausymas kokiai nors organizacijai ar partijai negali būti pagrindas
naudotis bet kokiomis privilegijomis ar lengvatomis įgyvendinant pilietines ar
politines teises bei laisves.
3. Draudžiama daryti bet kokias kliūtis ar teigti pirmenybę stoti į
valstybės tarnybą partinės priklausomybės pagrindais.
4. Politinių partijų veikloje negali dalyvauti pareigūnai, kuriems pagal
darbo pobūdį nustatytas specialus režimas. Tokie apribojimai numatomi
įstatymuose arba tarnybų statutuose.
41 straipsnis. Kritikos laisvė
1. Piliečiams laiduojama laisvė kritikuoti valstybės institucijų veiklą ar
pareigūnų darbą bei apskųsti jų sprendimus.
2. Persekiojimas
už kritiką baudžiamas pagal įstatymus.
42 straipsnis. Peticijų laisvė ir įstatymų iniciatyvos teisė
1. Kiekvienas pilietis turi teisę teikti pasiūlymus ar peticijas dėl
valstybės institucijų veiklos gerinimo ar įstatymų tobulinimo.
2. Argumentuoti piliečio siūlymai gali būti atmetami tik motyvuotu
valstybinės institucijos sprendimu.
3. Seimas privalo svarstyti įstatymo projektą, kurį pateikia ne mažiau kaip
1000 (vienas tūkstantis) rimkimų teisę turinčių piliečių.
43 straipsnis. Tiesioginis valstybės valdymas
1. Lietuvos piliečiai, įgyvendindami suverenias tautos galias, tiesioginės
demokratijos pagrindais gali reikšti savo valią ir nuomonę per referendumus.
2. Referendumo iniciatyvos teisę turi ne mažesnė kaip 12 asmenų
iniciatyvinė referendumo grupė.
3. Referendumas skelbiamas, jeigu jo reikalauja ne mažiau kaip Lietuvos
gyventojų vienoje savivaldybėje vidurkį atitinkantis rinkimų teisę turinčių
piliečių skaičius.
4. Referendumas laikomas įvykęs, jeigu jame dalyvavo daugiau kaip pusė
rinkimų teisę turinčių Lietuvos piliečių.
5. Tautos valia laikoma išreikšta, jeigu už pasiūlymą balsavo daugiau kaip
pusė referendume dalyvavusių piliečių, išskyrus Konstitucijoje nustatytas
išimtis.
6. Referendumu priimtą įstatymą ar kitą aktą ne vėliau kaip per 5 dienas
privalo pasirašyti ir paskelbti Respublikos Prezidentas. Jeigu Prezidentas dėl
kokių nors priežasčių to nepadaro, referendumu priimtą dokumentą pasirašo ir
paskelbia Seimo pirmininkas.
44 straipsnis. Rinkimų teisė
1. Piliečiai, kuriems rinkimų dieną yra sukakę 18 metų, turi teisę
pareikšti savo valią referendumų metu, renkant tautos atstovybę ar Respublikos
Prezidentą bei vietos savivaldos atstovus.
2. Sąlygas kandidatuoti į tautos atstovybę, Prezidento pareigas ar vietos
savivaldos institucijas nustato Konstitucija ir rinkimų įstatymai.
3. Rinkimų teisės neturi tie 18 metų sulaukę piliečiai, kurie teismo
pripažinti neveiksniais arba kuriems atimta rinkimų teisė apkaltinamuoju teismo
nuosprendžiu.
45 straipsnis. Pilietinės pareigos
Kiekvieno piliečio pareiga pagal išgales dalyvauti
valstybės gyvenime, tenkinant viešuosius interesus ir užtikrinant valstybės
apsaugą nuo išorinio kėsinimosi į jos konstitucinę santvarką.
4 skirsnis
VIETOS SAVIVALDA
46 straipsnis. Savivaldos sistema
1. Bendruomenės savivaldos pagrindais savarankiškai tvarko savo gyvenimą.
2. Valstybės teritorinių administracinių vienetų pagrindu sudaromos
savivaldybės, kuriose administravimą vykdo savivaldybių tarybos ir vienasmeniai
vadovai – merai.
3. Savivaldybės gali būti administruojamos suskirstant teritoriją į
seniūnijas ir kitus teritorinius vienetus.
47 straipsnis. Rinkimų savivaldos pagrindai
1. Savivaldybės tarybos nariai ir meras renkami ketverių metų kadencijai.
2. Savivaldybės tarybos narių skaičius negali būti mažesnis nei 7 ir
neviršyti 35. Savivaldybės tarybos narių skaičiaus konkrečioje savivaldybėje
nustatymo tvarką reglamentuoja įstatymas.
3. Savivaldybės tarybos nariai ir meras renkami vadovaujantis visuotine,
lygia ir tiesiogine rinkimų teise, balsuojant slaptai.
48 straipsnis. Kandidatų kėlimas
1.
Pretendentus registruotis
kandidatais savivaldos rinkimuose lygiais pagrindais rekomenduoja politinės
partijos, visuomeninių organizacijų registre registruotos nevyriausybinės
organizacijos ir asociacijos, taip pat juridinių asmenų registre registruotų
ūkio subjektų kolektyvai.
2. Kandidatuoti savivaldos rinkimuose į savivaldybės tarybą gali ne
jaunesni kaip 21 metų tos savivaldybės teritorijoje gyvenantys Lietuvos
Respublikos piliečiai.
3. Savivaldybės meru gali būti renkamas ne jaunesnis kaip 30 metų asmuo,
galintis kandidatuoti į savivaldybės tarybos narius.
49 straipsnis. Rinkimų rezultatai
Išrinktais laikomi kandidatai, savivaldybės
rinkimuose gavę daugiausia rinkėjų balsų. Savivaldybės tarybos narys gali būti
atšauktas, jeigu nepasitikėjimą juo rašytine forma pareiškia bent vienu rinkėju
daugiau, nei per rinkimus už jį balsavusiųjų. Atšaukus savivaldybės narį, jo
vietą taryboje užima kitas savivaldybės rinkimuose dalyvavęs ir daugiausia
balsų gavęs tarp nepatekusiųjų į tarybą kandidatas. Rinkimų tvarką
reglamentuoja įstatymas.
50
straipsnis. Tarybos sprendimų priėmimas
Savivaldybės tarybos posėdis laikomas teisėtu, kai
posėdyje dalyvauja daugiau kaip pusė savivaldybės tarybos narių. Būtiną balsų
skaičių skirtingos svarbos sprendimams priimti nustato savivaldybės taryba,
priimdama savo darbo reglamentą.
51 straipsnis. Savivaldybės finansai
1. Savivaldybės taryba, formuodama savivaldybės biudžetą, nustato vietines
rinkliavas.
2.
Savivaldybei tenkanti valstybinių
mokesčių lėšų dalis ir įplaukos iš vietinių rinkliavų sudaro savivaldybės
tarybos sudaromo ir tvirtinamo kasmetinio biudžeto pagrindą.
52 straipsnis. Savivaldybės vykdomieji organai
Nepriskirtoms savivaldybės tarybai funkcijoms
vykdyti savivaldybės meras sudaro jam atskaitingus vykdomuosius organus.
53 straipsnis. Savivaldybės pareigūnų atsakomybė
Savivaldybės meras ir jam atskaitingų vykdomųjų
organų pareigūnai už jų priimtus aktus ar veiksmus, pažeidžiančius viešuosius
interesus arba asmenų teises ir teisėtus interesus, atsako personaliai įstatymų
nustatyta tvarka.
5 skirsnis
PARLAMENTAS
54 straipsnis. Seimo formavimo principai
1. Tautos atstovybės (parlamento) funkcijas Lietuvoje vykdo Lietuvos
Respublikos Seimas, renkamas teritorinio ir nacionalinio atstovavimo
pagrindais.
2. Seimo narius teritorinio atstovavimo pagrindu renka kiekvienoje
konkrečioje savivaldybėje gyvenantys piliečiai: po vieną nuo kiekvienos
savivaldybės, du – nuo sostinės savivaldybės.
3.
Seimo narius nacionalinio
atstovavimo pagrindu renka balsavimo teisę turintys visos Lietuvos piliečiai.
Seimo nariai renkami vadovaujantis visuotine, lygia, tiesiogine rinkimų teise,
balsuojant slaptai.
4.
Nacionalinio atstovavimo pagrindu
renkama po vieną Seimo narį nuo 50 000 Lietuvos piliečių. Konkretų Seimo narių
skaičių prieš kiekvienus rinkimus nustato Vyriausioji rinkimų komisija,
vadovaudamasi įstatymu.
5. Seimo nariai renkami 5 metų kadencijai. Tas pats asmuo Seimo nariu gali
būti renkamas ne daugiau kaip du kartus iš eilės.
55 straipsnis. Kandidatavimo į Seimą sąlygos
1. Seimo nariu gali būti renkamas Lietuvos Respublikos pilietis, kuris
nesaistomas jokių politinių įsipareigojimų kitai valstybei ir rinkimų dieną yra
ne jaunesnis kaip 25 metų ir kurio nuolatinė gyvenamoji vieta yra Lietuvoje.
Lietuvos Respublikos piliečio terminuoti įsipareigojimai valstybių sąjungai,
kurios nare yra Lietuvos valstybė, neprilyginami įsipareigojimams kitai
valstybei.
2. Seimo nariu negali būti renkamas asmuo, teismo pripažintas neveiksniu
arba jeigu jis rinkimų dieną yra nebaigęs atlikti teismo paskirtos laisvės
atėmimo ar apribojimo bausmės.
56 straipsnis. Kandidatų kėlimas
1. Kandidatus į Seimą lygiomis teisėmis kelia politinės partijos ir
visuomeninių organizacijų registre registruotos nevyriausybinės organizacijos
bei asociacijos.
2.
Kandidatų į Seimo narius, renkamų
tiek teritorinio atstovavimo, tiek nacionalinio atstovavimo pagrindu, kėlimas
vyksta tais pačiais teisiniais principais. Rinkimų tvarką reglamentuoja
įstatymas.
57 straipsnis. Seimo rinkimai
1.
Eiliniai
Seimo rinkimai rengiami kovo mėnesio pirmąjį šeštadienį.
2. Seimas
laikomas išrinktas, kai išrinkta ne mažiau kaip 3/5
Seimo narių.
3. Pirmalaikiai Seimo rinkimai gali būti rengiami Seimo nutarimu, priimtu
ne mažiau kaip 3/5 visų Seimo narių balsų.
4. Pirmalaikius Seimo rinkimus gali skelbti Respublikos Prezidentas, jeigu
per 3 mėnesius nuo Seimo išrinkimo nepatvirtinama Vyriausybė arba Seimas
pareiškia nepasitikėjimą Vyriausybe, taip pat jeigu Seimas po naujai
suformuotos Vyriausybės pateiktos programos, kuri teikiama per 30 dienų nuo
Vyriausybės patvirtinimo, jai nepritarė ir per 30 dienų po pirmojo nepritarimo
Vyriausybės programai Seime nepritarta.
58 straipsnis. Seimo nario įgaliojimų pradžia
1. Seimo nariu laikomas išrinktas tas kandidatas, kuris gavo daugiausia
rinkėjų balsų.
2. Seimo nario įgaliojimų laikas pradedamas skaičiuoti nuo tos dienos,
kurią naujai išrinktas Seimas susirenka į pirmąjį posėdį.
3. Seimą į pirmąjį posėdį ne vėliau kaip per 15 dienų po Seimo išrinkimo
kviečia Respublikos Prezidentas.
4. Išrinktas Seimo narys tautos atstovo teises ir pareigas įgyja po to, kai
jis prisiekia Lietuvos valstybės piliečiams ir Konstitucijai.
5. Seimo
nario priesaiką pasirašo prisiekusysis ir Prezidentas.
6. Neprisiekęs Seimo narys neįgyja tautos atstovo teisių ir netenka Seimo
nario mandato. Tai konstatuojama Seimo nutarimu.
7. Seimo nariui netekus mandato prieš jo kadencijos pabaigą, jo vietą Seime
užima kitas toje rinkiminėje apygardoje daugiausia balsų gavęs kandidatas.
59 straipsnis. Seimo nario įgaliojimų pabaiga
1. Anksčiau išrinktų Seimo narių įgaliojimai pasibaigia naujai išrinktiems
Seimo nariams susirinkus į pirmąjį posėdį.
2. Seimo
narys praranda tautos atstovo teises ir netenka Seimo nario mandato, jeigu
nepasitikėjimą juo rašytine forma pareiškia bent vienu daugiau nei per rinkimus
už jį balsavusių rinkimų teisę turinčių Lietuvos piliečių arba jis nuteisiamas
laisvės atėmimo bausme, atsistatydina, pripažįstamas neveiksniu, kitais atvejais,
kai jo veikla ar statusas nesuderinami su Seimo nario pareigomis. Tai
konstatuojama Seimo nario atsistatydinimo pareiškimą ar Vyriausiosios rinkimų
komisijos teikimą patvirtinant Seimo nutarimu.
60 straipsnis. Darbas Seime ir kita veikla
1. Seimo narys negali eiti jokių kitų renkamų, skiriamų ar kitaip įgyjamų
pareigų ar užsiimti kita veikla, išskyrus kūrybinę veiklą ne darbo Seime metu.
2. Seimo narys gali gauti atlygį tik už darbą Seime ir papildomai už
kūrybinės veiklos rezultatus. Teisėkūra nepriskiriama papildomai Seimo nario
veiklai.
3. Seimo narį išrinkus Respublikos Prezidentu ar paskyrus Vyriausybės
nariu, jo kaip Seimo nario įgaliojimai pasibaigia. Seimo nario mandato
netenkama ir išrinkus ar paskyrus jį į mokamas pareigas valstybių sąjungoje ar tarptautinėje
organizacijoje.
61 straipsnis. Seimo nario atlyginimas
1. Seimo nariui mokamas keturių vidutinių darbo užmokesčių Lietuvoje dydžio
atlyginimas.
2. Seimo pirmininkui ir kitiems Seimo nariams, turintiems Seime papildomų
pareigų, mokamas Seimo nario atlyginimas, taikant Seimo statute nustatytą
priemokos koeficientą. Priemokos koeficientas negali viršyti 1,5 reikšmės.
3. Seimo nariui padengiamos išlaidos arba neatlygintinai suteikiamas
transportas vykstant į susitikimus su rinkėjais.
4. Seimo narys gali turėti padėjėjų ir konsultantų, kurių darbo apmokėjimui
skiriama lėšų suma negali viršyti Seimo nario atlyginimo.
62 straipsnis. Seimo nario imunitetas
1. Seimo narys, įtarus jį padarius nusikaltimą, negali būti suimamas ar
kitaip suvaržoma jo laisvė, kol nebaigtas ikiteisminis tyrimas ir byla
neperduota teismui. Bylos nagrinėjimo teisme metu Seimo nariui gali būti
paskirta kardomoji priemonė, ribojanti laisvę.
2.
Išimtinais atvejais, jeigu yra
reali grėsmė, kad Seimo narys darys nusikaltimus, nukreiptus prieš žmogaus
gyvybę ar sveikatą arba gresiančius dideliais ekonominiais nuostoliais, arba
nukreiptus prieš Lietuvos valstybės konstitucinę santvarką, teisėsaugos
institucijų teikimu teismas gali leisti Seimo narį sulaikyti, nedelsiant apie
tai informuodamas Seimo pirmininką.
3.
Tvarka, kuria gali būti apribota
Seimo nario laisvė iki apkaltinamojo nuosprendžio įsiteisėjimo, nustatoma
įstatymu dėl imuniteto.
63 straipsnis. Seimo nario teisė į poilsį
1. Seimo narys laikotarpiu tarp Seimo sesijų turi teisę į 30 kalendorinių
dienų kasmetines atostogas.
2. Atsižvelgdama į Seimo narių pageidavimus, atostogų grafiką sudaro Seimo
vadovybė.
3. Esant
būtinumui, Seimo nario atostogos gali būti pertraukiamos.
64 straipsnis. Seimo darbo reglamentavimas
1. Seimo
struktūrą ir darbo tvarką nustato Seimo statutas.
2. Seimo statutas priimamas daugiau kaip pusės išrinktų Seimo narių balsais
ir turi įstatymo galią.
3. Sudarant Seimo komitetus, komisijas ar kitus struktūrinius darinius,
atsižvelgiama į pagrindines Seimo funkcijas.
65 straipsnis. Pagrindinės Seimo funkcijos
Atstovaudamas
tautos interesams Seimas:
1) leidžia
įstatymus;
2) vykdo
parlamentinę kontrolę;
3) Prezidento
teikimu tvirtina Vyriausybę;
4) svarsto
Vyriausybės programą ir sprendžia, ar jai pritarti;
5) Vyriausybės
siūlymu nustato vyriausybinio lygmens valstybės valdymo institucinę struktūrą;
6) Respublikos
Prezidento teikimu skiria ir atleidžia Lietuvos Kasacinio teismo teisėjus, šio
teismo pirmininką, skyrių pirmininkus ir generalinį prokurorą, taip pat
Valstybės konstitucinės kolegijos narius;
7) Prezidento
teikimu skiria ir atleidžia valstybės kontrolės institucijų vadovus;
8) sudaro ir
atnaujina Vyriausiąją rinkimų komisiją;
9) nustato
valstybinius mokesčius ir tvirtina valstybės biudžetą;
10) priima
nutarimus dėl referendumų;
11) skiria
Respublikos Prezidento rinkimus;
12) vietos
savivaldos bendruomenėms inicijuojant, nustato ir keičia valstybės
administracinį suskirstymą;
13) ratifikuoja
ir denonsuoja Lietuvos valstybės tarptautines sutartis;
14) steigia
valstybinius apdovanojimus;
15) įveda
nepaprastąją ar karo padėtį, skelbia mobilizaciją, priima sprendimus dėl
ginkluotųjų pajėgų panaudojimo;
16) leidžia
amnestijos aktus.
65 straipsnis. Įstatymų leidybos iniciatyvos teisė
1. Seimo
leidžiamų įstatymų iniciatyvos teisę turi Seimo nariai, Respublikos
Prezidentas, Vyriausybė, piliečių iniciatyvinės įstatymų leidybos grupės,
gavusios ne mažiau kaip 10 tūkstančių piliečių rašytinį pritarimą.
2. Seimui
pateikti įstatymų leidybos teisę turinčių subjektų įstatymo projektai Seime
privalomai svarstomi jų pateikimo eilės tvarka, išskyrus atvejus, kai dėl
santykių reguliavimo svarbos įstatymo projektui suteikiamas išskirtinio
svarstymo eiliškumas, kurį nustato Seimo pirmininkas.
66 straipsnis. Įstatymų projektų svarstymas
1.
Seimas įstatymų projektus
registruoja ir svarsto Seimo statute nustatyta tvarka.
2. Apie pateiktus įstatymų projektus ir jų svarstymą piliečiai informuojami
per žiniasklaidos priemones.
3. Jeigu
priėmus siūlomą įstatymą jam įgyvendinti reikės finansinių išteklių, įstatymo
leidybos iniciatoriai kartu su įstatymo projektu teikia siūlymus dėl įstatymui
įgyvendinti reikalingų finansavimo šaltinių.
4. Įstatymas
laikomas priimtas, jeigu už jį balsavo daugiau kaip
pusė Seimo narių, išskyrus Konstitucijoje ar Seimo statute nustatytus atvejus,
kai reikalinga kvalifikuota Seimo narių balsų dauguma.
67 straipsnis. Įstatymų paskelbimas ir įsigaliojimas
1. Seimo priimtą įstatymą pasirašo Respublikos Prezidentas ne vėliau kaip
per dešimt dienų po įteikimo ir nedelsdamas paskelbia arba grąžina Seimui
pakartotinai svarstyti, išdėstydamas nepasirašymo motyvus.
2. Pakartotinai su Prezidento pataisomis Seimo apsvarstytas įstatymas
laikomas priimtas, jeigu priimtos Prezidento teiktos pataisos.
3. Seimui atmetus Prezidento pataisas, Seimo pirmininkas pasirašo ir
skelbia pakartotinai apsvarstytą įstatymą, jeigu už jį balsavo ne mažiau kaip
3/5 visų Seimo narių. Nesurinkus reikiamo Seimo narių balsų skaičiaus,
įstatymas iš Seimo darbotvarkės išbraukiamas arba dėl jo priėmimo skelbiamas
referendumas.
68 straipsnis. Parlamentinė kontrolė
1. Seimui vykdant parlamentinę kontrolę, jo tvirtinami ar skiriami
įstaigų vadovai kasmet atsiskaito Seime už tų įstaigų veiklą.
2. Lietuvos
Kasacinio teismo pirmininkui ir generaliniam prokurorui atsiskaitant Seimui už
jų vadovaujamų įstaigų darbo organizavimą, Seimas negali daryti jokios įtakos
konkrečių bylų tyrimui ar jų nagrinėjimo rezultatams.
3. Reikalavimams ir byloms, kuriose teisėjai turi institucinių interesų ir
dėl to negali vykdyti teisingumo savo bylose, nagrinėti Seimas kiekvienu
konkrečiu atveju iš nepriekaištingos reputacijos, turinčių specialių žinių ir
davusių priesaiką piliečių suformuoja Konstitucinį Tribunolą. Konstitucinis
Tribunolas taip pat suformuojamas tais atvejais, kai reikia gauti išvadą, ar
Konstitucijai prisiekę pareigūnai nėra sulaužę priesaikos ir šiurkščiai pažeidę
Konstitucijos.
4. Konstitucinio Tribunolo išvados pagrindu Seimas sprendžia, ar jo
patvirtinti arba paskirti pareigūnai gali toliau eiti pareigas valstybėje.
5. Gavus Konstitucinio Tribunolo išvadą, kad sulaužė priesaiką ir
šiurkščiai pažeidė Konstituciją Respublikos Prezidentas, Seimas priima nutarimą
dėl referendumo, kuris sprendžia Prezidento tinkamumo eiti pareigas klausimą.
6. Konstitucinio Tribunolo sudarymo tvarka ir įgaliojimai nustatomi
Konstitucinio Tribunolo įstatymu.
6 skirsnis
PREZIDENTAS
69 straipsnis. Prezidento vaidmuo
1. Respublikos Prezidentas yra valstybės vadovas, vyriausiasis ginkluotųjų
pajėgų vadas.
2.
Prezidentas – aukščiausias valstybės
pareigūnas, atstovaujantis Lietuvos Respublikai tarptautiniuose santykiuose.
3. Prezidentas, būdamas atskaitingas tik tautai, atstovaudamas piliečių
interesams, užtikrina darnius ryšius tarp Seimo, Vyriausybės ir teismų,
palaikydamas jų galių pusiausvyrą.
70 straipsnis. Prezidento rinkimai
1.
Respublikos Prezidentą
visuotiniuose, laisvuose, tiesioginiuose rinkimuose slaptu balsavimu penkeriems
metams renka rinkimų teisę turintys Lietuvos valstybės piliečiai.
2. Eiliniai Prezidento rinkimai vykdomi paskutinį šeštadienį, likus 2
mėnesiams iki einančio pareigas Prezidento kadencijos pabaigos.
3. Priėmus naują Konstituciją ar kitais ypatingais atvejais, Prezidento
rinkimų datą Seimas gali pakeisti.
4. Tas pats asmuo Prezidentu gali būti renkamas ne daugiau kaip 2 kartus iš
eilės.
71 straipsnis. Kandidatų, renkant Prezidentą, registravimas
1.
Kandidatu į Respublikos
Prezidentus registruojamas Lietuvos pilietis pagal kilmę, jei jam rinkimų dieną
yra suėję ne mažiau kaip 35 metai ir ne daugiau kaip 75 metai ir jeigu jis galėtų
būti renkamas Seimo nariu.
2. Pretendento kandidatavimui į Prezidentus turi pritarti ne mažiau kaip 10
tūkstančių rinkėjų.
3. Einančiam pareigas Prezidentui, kuris siekia būti perrinktas antrą
kadenciją, rinkėjų parašų rinkimo sąlyga nekeliama. Kandidatų, pretenduojančių
eiti Prezidento pareigas, skaičius neribojamas.
72 straipsnis. Prezidento rinkimų rezultatai
1. Išrinktas Respublikos Prezidentu laikomas tas kandidatas, kuris,
rinkimuose dalyvaujant daugiau kaip pusei rinkimų teisę turinčių piliečių, per
pirmąjį balsavimą gavo daugumą visų rinkimuose dalyvavusių rinkėjų balsų. Jeigu
rinkimuose dalyvavo mažiau kaip pusė visų rinkėjų, bet ne mažiau kaip 1/3,
išrinktas laikomas tas kandidatas, kuris gavo ne mažiau kaip 2/3 visų
rinkimuose dalyvavusių rinkėjų balsų.
2. Jeigu pirmajame balsavimo rate nė vienas kandidatas nesurenka reikiamos
balsų daugumos, po dviejų savaičių rengiamas pakartotinis balsavimas dėl dviejų
kandidatų, gavusių daugiausia balsų.
3. Jeigu vienas iš daugiausia balsų gavusių kandidatų atsiima savo
kandidatūrą ar dėl kitos priežasties netenka galimybės dalyvauti rinkimuose,
vietoj jo antrajame balsavimo rate pagal eiliškumą dalyvauja kitas kandidatas,
kuris yra tarp daugiausia gavusių balsų pirmajame balsavimo rate. Išrinktu
antrajame rate laikomas kandidatas, surinkęs daugiausia balsų.
73 straipsnis. Prezidento įgaliojimų pradžia
1. Naujai išrinktas Respublikos Prezidentas savo pareigas pradeda eiti
rytojaus dieną, pasibaigus anksčiau išrinkto Prezidento kadencijai, po to, kai
Seimo narių akivaizdoje prisiekia Lietuvos valstybės piliečiams ir
Konstitucijai, įsipareigodamas tarnauti žmonių gerovei ir ginti konstitucines
vertybes.
2. Prisiekia
ir antrai kadencijai perrinktas Prezidentas.
3. Prezidento
priesaiką pasirašo prisiekusysis ir Seimo pirmininkas.
74 straipsnis. Prezidento atlyginimas
1. Respublikos Prezidentas negali užimti jokių kitų pareigų ir gauti
papildomo atlyginimo, išskyrus atlygį už kūrybinės veiklos rezultatus.
2. Prezidentui mokamas šešių vidutinių darbo užmokesčių Lietuvoje dydžio
atlyginimas.
75 straipsnis. Prezidento imunitetas
1. Pradėjęs eiti pareigas
Respublikos Prezidentas, kol neatimtas jo imunitetas, negali būti suimamas ar
kitaip suvaržoma jo laisvė, jis negali būti patrauktas baudžiamojon ar
administracinėn atsakomybėn.
2.
Prezidentas netenka imuniteto,
jei Konstitucinis Tribunolas pateikia išvadą, kad jis sulaužė priesaiką ir
šiurkščiai pažeidė Konstituciją.
76 straipsnis. Prezidento teisė į poilsį
Respublikos Prezidentas turi teisę į 36
kalendorinių dienų kasmetines atostogas. Prezidentui atostogaujant,
neatidėliotinas jo funkcijas vykdo Seimo pirmininkas.
77 straipsnis. Pagrindinės Prezidento funkcijos
Siekdamas
piliečių gerovės ir konstitucinių vertybių įtvirtinimo
Respublikos
Prezidentas:
1) žymi pagrindines užsienio politikos kryptis ir kartu su Vyriausybe vykdo
užsienio politiką;
2) valstybės vardu pasirašo tarptautines sutartis ir teikia jas Seimui
ratifikuoti;
3) parenka Ministro Pirmininko kandidatūrą, paveda jam sudaryti Vyriausybę
ir teikia ją Seimui tvirtinti;
4) Vyriausybės teikimu skiria ir atšaukia Lietuvos Respublikos
diplomatinius atstovus užsienio valstybėse, valstybių sąjungose ir
tarptautinėse organizacijose; priima užsienio valstybių diplomatinių atstovų
įgaliojimus ir atšaukiamuosius raštus; teikia aukščiausius diplomatinius rangus
ir specialius vardus;
5) išrinkus naują Seimą, priima Vyriausybės grąžinamus įgaliojimus, paveda
jai laikinai veikti ir prižiūri Vyriausybės veiklą, kol nauja Vyriausybė gaus
įgaliojimus veikti;
6) naujai Vyriausybei gavus įgaliojimus veikti, priima laikinai veikiančios
Vyriausybės atsistatydinimą;
7) Ministro Pirmininko siūlymu teikia Seimui dekretus dėl atskirų ministrų
atleidimo ir naujų paskyrimo;
8) teikia Seimui tvirtinti Lietuvos Kasacinio teismo teisėjus ir generalinį
prokurorą;
9) Teismų administracijos siūlymu skiria ir atleidžia apylinkių teismų ir
apygardų apeliacinių teismų institucinius teisėjus, tų teismų pirmininkus ir
teismų skyrių pirmininkus;
10)
teikia Seimui tvirtinti valstybės
kontrolės institucijų vadovus, Valstybės konstitucinės kolegijos ekspertus;
11)
Seimui pritarus, skiria ir
atleidžia kariuomenės vadą ir saugumo tarnybos vadovą;
12)
suteikia aukščiausius karinius
laipsnius;
13)
išimtinais atvejais, kai
reikalingi neatidėliotini veiksmai, priima sprendimus dėl nepaprastosios ar
karo padėties įvedimo, taip pat dėl
mobilizacijos ir pateikia šiuos sprendimus tvirtinti artimiausiame Seimo
posėdyje;
14)
daro Seime metinius pranešimus
apie padėtį šalyje, valstybės užsienio politiką;
15) skelbia
pirmalaikius Seimo rinkimus;
16)
vietos bendruomenių siūlymu
suteikia Lietuvos Respublikos pilietybę;
17) skiria
valstybinius apdovanojimus;
18) teikia
malonę nuteistiesiems;
19)
iniciatyvos teise teikia Seimui
svarstyti įstatymų ir Seimo nutarimų dėl referendumų projektus;
20)
pasirašo ir skelbia Seimo
priimtus įstatymus arba grąžina juos Seimui pakartotinai svarstyti;
21) priima piliečius ir nevyriausybinių organizacijų atstovus valstybės
institucijų ir pareigūnų darbo gerinimo bei pilietinės savivaldos stiprinimo
klausimais.
78 straipsnis. Prezidento leidžiami aktai
1.
Respublikos Prezidentas,
atlikdamas Konstitucijoje nustatytas funkcijas ir jam suteiktus įgaliojimus,
leidžia dekretus.
2. Dekretus, be Prezidento, pasirašo ir Ministras Pirmininkas arba
ministras.
79 straipsnis. Prezidento įgaliojimų pabaiga
Respublikos
Prezidento įgaliojimai nutrūksta, kai:
1) pasibaigia
Prezidento kadencijos laikas;
2) jis
atsistatydina iš pareigų;
3) rinkėjai
atšaukia jį iš užimamų pareigų;
4)
nesibaigus kadencijai,
Prezidentas miršta arba tampa neįgalus eiti Prezidento pareigas.
80 straipsnis. Prezidento pavadavimas
Respublikos Prezidentui išvykus į užsienį arba
susirgus ir dėl to laikinai negalint eiti pareigų, Prezidentą pavaduoja Seimo
pirmininkas. Laikinai pavaduodamas Prezidentą Seimo pirmininkas negali skelbti
pirmalaikių Seimo rinkimų.
81 straipsnis. Prezidento kanceliarija
1. Respublikos Prezidento konstituciniams įgaliojimams tinkamai vykdyti
skiriama Prezidento rezidencija ir pagalbinė institucija – Respublikos
Prezidento kanceliarija, kurios reglamentą savo dekretu patvirtina Prezidentas.
2. Lėšos
Prezidento kanceliarijai numatomos valstybės biudžete.
7 skirsnis
VYRIAUSYBĖ
82 straipsnis. Vyriausybės paskirtis ir sudėtis
1. Aukščiausias kolegialus vykdomasis organas Lietuvos valstybėje –
Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
2. Vyriausybę
sudaro Ministras Pirmininkas ir ministrai.
83 straipsnis. Vyriausybės formavimas ir tvirtinimas
1. Ministro Pirmininko kandidatūrą per 7 dienas nuo Seimo narių priesaikos
priėmimo parenka Respublikos Prezidentas.
2. Kandidato į Ministrus Pirmininkus siūlymu Prezidento pritarimu per 15
dienų nuo Ministro Pirmininko parinkimo suformuojama personalinė Vyriausybės
sudėtis.
3. Prezidento
teikimu Vyriausybę tvirtina Seimas.
4. Prezidentas Seimui tvirtinti gali teikti ir nepilnos sudėties
Vyriausybę, jei joje trūksta ne daugiau kaip 1/5 Vyriausybės narių.
5. Prieš pradėdami eiti savo pareigas Vyriausybės nariai Seime prisiekia
Lietuvos valstybės piliečiams ir Konstitucijai. Priesaikos tekstą pasirašo
prisiekusysis ir Seimo pirmininkas.
6. Vyriausybės tvirtinimo Seime metu neprisiekę ministrai prisiekia Seime
individualia tvarka.
84 straipsnis. Vyriausybės programa
1. Prisaikdinta
Vyriausybė rengia savo programą.
2. Naujajai Vyriausybei rengiant programą, vykdomosios valdžios funkcijas
Respublikos Prezidento priežiūroje vykdo įgaliojimus grąžinusi Vyriausybė,
kuriai Prezidentas paveda laikinai veikti.
3. Vyriausybės
programai parengti skiriamas 30 dienų laikotarpis.
4. Nauja Vyriausybė gauna įgaliojimus veikti, kai daugiau kaip pusė
išrinktų Seimo narių pritaria Vyriausybės programai.
5. Seime nepritarus Vyriausybės programai, Ministro Pirmininko prašymu
programai rengti skiriamas papildomas laikotarpis. Jei per 30 dienų nuo pirmojo
nepritarimo Vyriausybės programai Seimas pakartotinai nepritaria, Prezidento
sprendimu formuojama kitos sudėties Vyriausybė arba skelbiami pirmalaikiai
Seimo rinkimai.
6. Jeigu Seimas nepatvirtina pakartotinai suformuotos Vyriausybės arba
nesuteikia jai įgaliojimų veikti, Seimo nutarimu gali būti skelbiami
pirmalaikiai Prezidento rinkimai.
85 straipsnis. Vyriausybės funkcijos
Vadovaudamasi savo programa ir atsižvelgdama į nacionalinės raidos
aktualijas Vyriausybė:
1)
siekdama piliečių gyvenimo
gerovės ir saugumo, tvarko šalies reikalus;
2) Konstitucijos, įstatymų, Respublikos Prezidento dekretų pagrindu vykdo
ūkinę politiką, nukreiptą viešiesiems interesams tenkinti;
3)
rengia valstybės biudžeto
projektą ir, Seimui jį patvirtinus, užtikrina valstybės programų biudžetinį
finansavimą;
4)
koordinuoja ministerijų ir kitų
vyriausybinių institucijų veiklą, nustatydama jų funkcijas;
5) rengia ir
teikia Seimui svarstyti įstatymų projektus;
6) kartu su Prezidentu užmezga diplomatinius bei konsulinius santykius ir
palaiko ryšius su tarptautinėmis organizacijomis;
7) vykdo
kitas funkcijas, užtikrindama nacionalinius interesus.
86 straipsnis. Vyriausybės darbo formos
1. Vyriausybė valstybės valdymo reikalus sprendžia posėdžiuose, priimdama
nutarimus Vyriausybės narių balsų dauguma.
2. Vyriausybės posėdžiuose gali dalyvauti Respublikos Prezidentas,
valstybės kontrolės institucijų vadovai, Ministro Pirmininko pakviesti kitų valstybinių
įstaigų atstovai, specialių žinių turintys specialistai.
3. Vyriausybės posėdžiams vadovauja Ministras Pirmininkas ar jį
pavaduojantis ministras. Ministrą Pirmininką pavaduojantį ministrą dekretu
skiria Prezidentas.
4. Vyriausybės nutarimus pasirašo Ministras Pirmininkas ir atitinkamos
srities ministras.
5. Spręsdamas procedūrinius klausimus, Ministras Pirmininkas leidžia
potvarkius.
87 straipsnis. Ministro funkcijos
1. Ministras greta darbo Vyriausybėje vadovauja ministerijai, spręsdamas
tos ministerijos kompetencijai priklausančius reikalus.
2. Ministrą laikinai gali pavaduoti Ministro Pirmininko paskirtas kitas
Vyriausybės narys.
88 straipsnis. Darbas Vyriausybėje ir kita veikla
1. Vyriausybės nariai negali eiti jokių kitų renkamų ar skiriamų pareigų,
išskyrus kūrybinę veiklą ne darbo metu.
2. Jeigu
Vyriausybės nariu paskiriamas Seimo narys, jis netenka Seimo nario mandato.
3.Vyriausybės
narys gali gauti atlyginimą tik už darbą Vyriausybėje ir ministerijoje bei
papildomai už kūrybinės veiklos rezultatus.
89 straipsnis. Vyriausybės nario atlyginimas
1.
Ministrui Pirmininkui mokamas
penkių vidutinių darbo užmokesčių Lietuvoje dydžio atlyginimas.
2.
Ministrui mokamas 4,5 vidutinio
darbo užmokesčio Lietuvoje dydžio atlyginimas.
90 straipsnis. Vyriausybės nario imunitetas
Vyriausybės narys naudojasi tokiu
pat imunitetu kaip ir Seimo narys.
91 straipsnis. Vyriausybės nario įgaliojimų pabaiga
1.
Vyriausybės narys kartu su visa Vyriausybe netenka įgaliojimų:
1)
kai Seimas pritaria naujai
suformuotos ir patvirtintos Vyriausybės programai ir naujoji Vyriausybė gauna
įgaliojimus veikti;
2) kai naujai patvirtinta Vyriausybė per nustatytą terminą pakartotinai
negauna Seimo pritarimo jos parengtai programai;
3) kai daugiau kaip pusė išrinktų Seimo narių slaptu balsavimu pareiškia
nepasitikėjimą Ministru Pirmininku ar Vyriausybe;
4) Kai Ministras Pirmininkas atsistatydina, miršta arba tampa neįgalus eiti
pareigas.
2.
Ministro įgaliojimai pasibaigia individualia tvarka, jeigu jis:
a)
atsistatydina,
b)
atstatydinamas praradęs pasitikėjimą,
c) miršta
arba tampa neįgalus eiti pareigas.
8 skirsnis
TEISMAI, PROKURATŪRA, ADVOKATŪRA
92 straipsnis. Teisingumą vykdantys subjektai
1.
Ginčus dėl teisėtumo ir
teisingumo Lietuvos valstybėje sprendžia teismai, o įstatymo numatytais
atvejais – teismai kartu su prokuratūra ir advokatūra.
2. Teisėjų instituciniams interesams tapus ginčo dalyku, kai teisėjai
negali vykdyti teisingumo savo byloje, teisingumą tuo atveju vykdo konkrečiam
ginčui spręsti Seimo nutarimu sudaromas Konstitucinis Tribunolas.
93 straipsnis. Teismų veiklos principai
1. Teismai ir teisėjai, nagrinėdami bylas, vadovaujasi faktais, gamtos bei
logikos dėsniais, įstatymais ir kitais teisės aktais.
2. Teisėjo pareiga, vykdant nustatytas funkcijas, elgtis kompetentingai,
nešališkai ir nepaveikiamai, laikantis tiesos viršenybės principo.
3. Teismo priimami sprendimai, nuosprendžiai, įsakymai, nutartys ar
nutarimai skelbiami Lietuvos Respublikos vardu.
94 straipsnis. Teismo procesinių dokumentų konstitucingumas
1. Teismo priimtas procesinis dokumentas negali prieštarauti Konstitucijai.
2.
Dėl Lietuvos Kasacinio teismo
priimto procesinio dokumento konstitucingumo gali būti kreipiamasi į Valstybės
konstitucinę kolegiją.
3. Gavus
Konstitucinės kolegijos išvadą, kad teismo procesinis dokumentas prieštarauja Konstitucijai,
teismas atnaujina procesą ir kita teisėjų sudėtimi priima Konstituciją
atitinkantį procesinį dokumentą.
95 straipsnis. Lietuvos teismų sistema
1.
Lietuvos valstybėje veikia trijų grandžių teismai:
1) apylinkių
teismai;
2) apygardų
apeliaciniai teismai;
3) Lietuvos
Kasacinis teismas.
2. Teismų sudarymo tvarką ir veiklos principus nustato Teismų įstatymas.
96 straipsnis. Apylinkių teismai
1. Bendros kompetencijos apylinkių teismai nagrinėja bylas pirmąja
instancija. Šiuose teismuose sudaromi civilinių bylų, baudžiamųjų bylų ir
administracinių bylų skyriai.
2. Esant reikalui, apylinkių teismuose gali būti sudaromi specializuoti
skyriai: taikos bylų skyrius, šeimos bylų skyrius, nepilnamečių bylų skyrius,
ūkinių bylų skyrius ir kt.
97 straipsnis. Apygardų apeliaciniai teismai
Apygardų apeliaciniai teismai nagrinėja apylinkių
teismų išnagrinėtas bylas pagal proceso dalyvių apeliacinius skundus.
98 straipsnis. Lietuvos Kasacinis teismas
Lietuvos Kasacinis teismas nagrinėja apygardų apeliacinių teismų išnagrinėtas
bylas pagal proceso dalyvių kasacinius skundus.
99 straipsnis. Bylų nagrinėjimo viešumas ir visuotinumas
1. Visuose teismuose bylos
nagrinėjamos viešai, išskyrus atvejus, kai būtina apsaugoti šeiminio gyvenimo
privatumą, neatskleisti valstybinės, profesinės ar komercinės paslapties.
2. Kiekviena
byla, atsižvelgiant į proceso šalių valią ir procesinius terminus, turi būti
privalomai išnagrinėta bet kurioje teismo instancijoje. Draudžiama teismuose
vykdyti atrankinį teisingumą.
100 straipsnis. Teismų aptarnavimas
1. Teismų
organizacinį, finansinį ir ūkinį aptarnavimą vykdo Teismų administracija,
kurios steigėja – Teisingumo ministerija.
2. Teismų
administracija kartu su Teisėjų taryba organizuoja asmenų, pageidaujančių
dirbti teisėjo darbą, apskaitą, atranką ir teisėjų kvalifikacinius mokymus,
taip pat rūpinasi teisėjų ir juos aptarnaujančio personalo darbo apmokėjimu,
teismų pastatų priežiūra, teisėjų, jų padėjėjų ir sekretoriato aprūpinimu darbo
priemonėmis.
101 straipsnis. Teismų formavimas
1.
Teisėjais
Lietuvos valstybėje gali būti tik jos piliečiai.
2.Teismų
veiklos skaidrumas įgyvendinamas apylinkių teismų ir apygardų apeliacinių
teismų teisėjų kolegijas sudarant iš institucinių teisėjų ir visuomeninių
teisėjų, turinčių byloje sprendžiamojo balso teisę.
3. Institucinius
apylinkių teismų ir apygardų apeliacinių teismų teisėjus Teismų administracijos
siūlymu skiria Respublikos Prezidentas.
4. Visuomeninius teisėjus bendruomenių siūlymu tvirtina miestų ir rajonų
savivaldybių tarybos.
5. Kandidatus
į Lietuvos Kasacinio teismo teisėjus iš visų grandžių teismų teisėjų slaptu
balsavimu išrenka apylinkių teismų ir apygardų apeliacinių teismų teisėjai,
visų Lietuvos Respublikos prokuratūros grandžių
prokurorai ir Lietuvos Respublikos advokatūros advokatai.
6. Rinkimus
organizuoja Teismų administracija.
7. Kandidatų į Lietuvos Kasacinio teismo teisėjus išrenkama dvigubai
didesnis skaičius negu nustatyta teisėjų darbo vietų Lietuvos Kasaciniame
teisme.
8. Respublikos Prezidentas, atsižvelgdamas į balsavimo rezultatus, Teisėjų
tarybos rekomendacijas ir kitas aplinkybes, suformuoja reikiamą Lietuvos
Kasacinio teismo teisėjų korpusą ir teikia parinktas kandidatūras Seimui
tvirtinti.
9.
Atnaujinant Lietuvos Kasacinio
teismo teisėjų sudėtį, taikoma analogiška procedūra.
10. Lietuvos Kasacinio teismo teisėjo kadencija – penkeri metai; kadencijų
skaičius neribojamas.
102 straipsnis. Teisėjo priesaika
1. Asmuo, paskirtas teisėju, prieš pradėdamas eiti pareigas, prisiekia
Lietuvos valstybei ir Konstitucijai.
2.
Priesaikos tekstą pasirašo
prisiekusysis ir Respublikos Prezidentas.
103 straipsnis. Teisėjų darbo organizavimas
Teisėjų darbą organizuoja teismų pirmininkai, kurių
funkcijas apibrėžia Teismų įstatymas.
104 straipsnis. Teisėjo pareigos ir kita veikla
1.
Teisėjas
negali eiti jokių kitų renkamų, skiriamų ar kitaip įgyjamų pareigų arba
užsiimti kita veikla, išskyrus pedagoginę, mokslinę ar kūrybinę veiklą. Jis
taip pat negali gauti jokio kito papildomo atlygio, išskyrus teisėjo atlyginimą
bei užmokestį už pedagoginę veiklą ir atlygį už mokslinės bei kūrybinės veiklos
rezultatus.
2. Teisėjas negali dalyvauti
politinių partijų ar kitų politinių organizacijų veikloje.
105 straipsnis. Teisėjo imunitetas
1. Teisėjas negali būti patrauktas baudžiamojon atsakomybėn, suimtas ar
kitaip suvaržyta jo laisvė.
2. Teisėjas
netenka imuniteto, jei Konstitucinis Tribunolas pateikia išvadą, kad jis
sulaužė priesaiką ar pažeidė Konstituciją.
106 straipsnis. Teisėjo įgaliojimų pabaiga
Teisėjas
netenka pareigų šiais atvejais:
1) atsisako
teisėjo darbo savo noru;
2) pasibaigia jo kadencija ir jis pakartotinai neišrenkamas arba
nepatvirtinamas;
3) tampa
neįgalus eiti teisėjo pareigas;
4) išrenkamas
arba skiriamas eiti kitas pareigas;
5)
savo poelgiu pažemina teisėjo
vardą ir jį iš užimamų pareigų už teisėjo vardo pažeminimą atleidžia paskyręs
pareigūnas ar patvirtinusi institucija.
107 straipsnis. Prokuratūros įgaliojimai
1.
Visuomenės saugumui valstybėje
užtikrinti, nusikaltimo požymius turinčioms veikoms ištirti bei jas teisiškai
įvertinti ikiteisminio tyrimo stadijoje įgaliojimai suteikiami Lietuvos
Respublikos prokuratūrai.
2. Nustatęs nusikalstamos veikos požymius, prokuroras organizuoja ir vykdo
baudžiamąjį persekiojimą.
3. Nenustačius nusikalstamos veikos požymių, bet įtarus esant
administracinio pažeidimo sudėties požymiams arba viešojo intereso pažeidimui,
informaciją apie tai prokuroras perduoda pagal kompetenciją kitoms valstybės
institucijoms.
4. Organizuodamas baudžiamąjį persekiojimą, prokuroras koordinuoja visų
teisėsaugos institucijų veiksmus.
108 straipsnis. Prokuroro darbo principai
1. Vykdydamas ikiteisminį tyrimą ar atlikdamas kitas Prokuratūros įstatyme
nustatytas funkcijas, prokuroras vadovaujasi faktais, gamtos bei logikos
dėsniais ir įstatymais.
2. Draudžiama pradėti ikiteisminį tyrimą, grindžiant jį tik prielaidomis.
3. Vykdydamas pavestas funkcijas prokuroras privalo elgtis nešališkai,
nepaveikiamai ir profesionaliai.
109 straipsnis. Prokuratūros struktūra
1. Lietuvos Respublikos prokuratūrą sudaro Generalinė prokuratūra ir
teritorinės prokuratūros.
2. Generalinį prokurorą Respublikos Prezidento teikimu skiria Seimas.
3. Kiti prokurorai Lietuvos Respublikos prokuratūroje skiriami Prokuratūros
įstatymo nustatyta tvarka.
110 straipsnis. Advokatūros ir advokato įgaliojimai
1. Lietuvos
Respublikos advokatūros pagrindinis uždavinys – užtikrinti konstitucines
žmogaus teises į gynybą ir teisingą teismą.
2. Advokatas
savo klientui turi būti lojalus, tačiau atstovaujant kliento interesams ir
ginant jo teises advokatui draudžiama teigti kaip įrodymus ar įkalčius tikrovės
neatitinkančias žinias.
111 straipsnis. Advokato veiklos garantijos
1. Vykdydamas profesinę veiklą advokatas negali būti tapatinamas su savo
klientais ar jų bylomis.
2. Advokatas
negali būti šaukiamas liudytoju savo kliento byloje.
3. Teisėsaugos
institucijoms draudžiama tikrinti ir naudoti informaciją, kurią turi ar
perduoda advokatas, atlikdamas savo profesines pareigas.
112 straipsnis. Advokato priesaika
Prieš pradėdamas savo profesinę veiklą advokatas
prisiekia ginti teisingumą ir konstitucines vertybes.
9
skirsnis
VALSTYBĖS KONTROLĖS INSTITUCIJOS
113 straipsnis. Valstybės konstitucinė kolegija
Seimo, Respublikos Prezidento ir Vyriausybės
priimtų aktų arba jų rengiamų projektų, kitų valstybinių institucijų aktų, taip
pat Lietuvos Kasacinio teismo priimtų procesinių dokumentų konstitucingumą
vertina Valstybės konstitucinė kolegija.
114 straipsnis. Konstitucinės kolegijos ekspertai
1.Valstybės
konstitucinę kolegiją sudaro 9 Konstitucijos ekspertai. Jie skiriami periodinio
atnaujinimo principu, kas 3 metai pakeičiant 1/3 sudėties. Visa Konstitucijos
eksperto kadencija – 9 metai.
2. Konstitucijos ekspertus Respublikos Prezidento teikimu skiria ir
atleidžia Seimas.
3. Konstitucinei kolegijai vadovauja vyriausiasis Konstitucijos ekspertas.
Jo kandidatūrą Seimui teikia Prezidentas ekspertų daugumos pritarimu.
115 straipsnis. Teisė kreiptis į Konstitucinę kolegiją
1. Teisę kreiptis į Valstybės konstitucinę kolegiją dėl norminių ar
individualaus administravimo aktų konstitucingumo turi Respublikos Prezidentas,
Seimo narys, Vyriausybės narys.
2.
Dėl Lietuvos Kasacinio teismo
priimtų procesinių dokumentų konstitucingumo gali kreiptis byloje dalyvavę
teisėjai, prokurorai, advokatai.
116 straipsnis. Konstitucinės kolegijos aktai
1. Valstybės konstitucinė kolegija, vertindama aktų ar Lietuvos Kasacinio
teismo procesinių dokumentų konstitucingumą, teikia išvadas nutarimu.
2. Konstitucinės
kolegijos išvados yra galutinės ir neskundžiamos.
3.
Nuo išvados paskelbimo
Konstitucijai prieštaraujantis aktas ar procesinis dokumentas negali būti
taikomas ir privalo būti pakeistas.
117 straipsnis. Konstitucinės kolegijos įstatyminis reglamentavimas
Valstybės
konstitucinės kolegijos statusą, įgaliojimų vykdymo tvarką, Konstitucijos
ekspertų darbo organizavimo principus ir apmokėjimo sąlygas nustato Valstybės
konstitucinės kolegijos įstatymas.
118 straipsnis. Valstybės kontrolės tarnyba
Tautos paveldo ir išteklių naudojimą, tvarkymą ir
saugojimą, taip pat valstybės ir savivaldybių biudžetų vykdymo tikslingumą ir
teisėtumą prižiūri Valstybės kontrolės tarnyba, kuriai vadovauja Vyriausiasis
valstybės kontrolierius.
119 straipsnis. Valstybinių institucijų kontrolė
Valstybės kontrolieriai analizuoja, ar valstybės ir
savivaldybių institucijose nėra besidubliuojančių ar perteklinių funkcijų, ir
teikia siūlymus Vyriausybei ar savivaldybių merams dėl neatidėliotinų priemonių
biudžetų lėšoms taupyti.
120 straipsnis. Pareigūnų veiklos kontrolė
1. Savo
iniciatyva arba pagal piliečių ar juridinių asmenų suteiktą informaciją
valstybės kontrolieriai tikrina valstybės ir savivaldybių pareigūnų veiklą dėl
jų priimamų sprendimų racionalumo ir operatyvumo.
2.
Nustačius vilkinimo ar pareigūno
funkcijų nepagrįsto perkėlimo į teisminių ginčų procedūras faktus, valstybės
kontrolierius teikia atitinkamos institucijos vadovybei motyvuotą reikalavimą
dėl netinkamai einančio pareigas pareigūno atleidimo.
3. Investicijų įšaldymu ar kitu būdu valstybės ir savivaldybių biudžetams
pareigūnų padaryti nuostoliai Valstybės kontrolės tarnybos iniciatyva išieškomi
į biudžetus teismine tvarka.
121 straipsnis. Valstybės kontrolės tarnybos struktūra
1.
Valstybės kontrolės tarnybai
vadovaujantis vyriausiasis valstybės kontrolierius, organizuoja institucijos
veiklą, šakiniu ir (ar) teritoriniu principu.
2.
Šakiniu ir teritoriniu pagrindu
veikiančių tarnybos padalinių struktūrą ir funkcijas nustato Valstybės
kontrolės įstatymas.
122 straipsnis. Vyriausiasis valstybės kontrolierius
1. Vyriausiąjį valstybės kontrolierių Respublikos Prezidento teikimu vienai
9 metų kadencijai skiria Seimas. Pasibaigus vyriausiojo valstybės
kontrolieriaus kadencijai, jis Valstybės kontrolės tarnyboje gali eiti kitas
pareigas.
2. Vyriausiasis valstybės kontrolierius atsiskaito Seimui Valstybės
kontrolės įstatyme nustatyta tvarka.
3. Pradėdamas eiti pareigas Vyriausiasis valstybės kontrolierius prisiekia.
Priesaikos tekstą ir tvarką nustato įstatymas.
123 straipsnis. Valstybės Centrinis bankas
1. Lietuvos Respublikos biudžeto lėšas apskaito ir vykdo finansines
operacijas valstybės Centrinis bankas.
2. Centrinis bankas vykdo visų Lietuvos valstybėje veikiančių kredito
įstaigų kontrolę.
3. Pagal nacionalinės valiutos poreikį Centrinis bankas vykdo pinigų
emisiją.
4. Centriniam bankui vadovauja banko valdyba, kurios pirmininką 5 metų
kadencijai Respublikos Prezidento teikimu skiria Seimas.
5.
Centrinio banko statusą,
įgaliojimų vykdymo tvarką, valdybos narių skyrimo ir apmokėjimo tvarką nustato
įstatymas.
10
skirsnis
NEVYRIAUSYBINĖS
ORGANIZACIJOS
124 straipsnis. Nevyriausybinių organizacijų registracija
1. Profesiniais, kultūriniais, religiniais, gamtosauginiais, moksliniais,
meniniais, kraštotyriniais ar kitais pagrindais piliečiai gali jungtis į
nevyriausybines organizacijas.
2. Nevyriausybinės organizacijos, pageidaujančios dalyvauti pilietiniame
ir/ar politiniame šalies gyvenime, įstatymo nustatyta tvarka registruojasi
viešajame registre.
3. Valstybė skatina piliečių bendruomeniškumą ir aktyvumą, geriausiai
veikiančioms nevyriausybinėms organizacijoms suteikdama finansinę paramą.
125 straipsnis. Neregistruojami žmonių sambūriai
Sektos ar kitokios organizacijos,
kurių veikla nukreipta prieš žmogaus teises ir laisves, tautos paveldo
išsaugojimą, valstybės konstitucinę santvarką, laikomos antikonstitucinėmis ir
viešajame registre neregistruojamos.
IV skyrius
KONSTITUCIJA IR JOS KEITIMAS
126 straipsnis. Konstitucijos esmė
1. Konstitucija
yra tautos bendrabūvio vertybes ir jos savisaugą bei savivaldą įtvirtinančios valstybingumo sistemos pagrindinis įstatymas.
2. Konstitucija
yra vientisas ir tiesiogiai taikomas aktas.
127 straipsnis. Konstitucijos viršenybė
1. Negalioja joks įstatymas ar teismo priimtas procesinis dokumentas,
pripažinus jį priešingu Konstitucijai.
2. Kiekvienas gali ginti savo teises, remdamasis Konstitucijos nuostatomis.
128 straipsnis. Konstitucijos taikymo privalomumas
Konstitucijos nuostatų ir jos pagrindu priimtų įstatymo normų
nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės.
129 straipsnis. Konstitucijos priėmimas ir keitimas
1. Konstitucija
priimama ar keičiama tik referendumu.
2.Konstitucija
priimama ar keičiama, jei už jos priėmimą ar keitimą balsuoja daugiau kaip ½
rinkimų teisę turinčių Lietuvos valstybės piliečių.
3. Referendumu
priimtą Konstituciją ar jos pakeitimą pasirašo Lietuvos Respublikos Prezidentas
ir Lietuvos Respublikos Seimo pirmininkas.
4. Valstybėje paskelbus nepaprastąją ar karo padėtį, Konstitucija negali
būti keičiama.
130 straipsnis. Konstitucijos
įsigaliojimo pasekmės
Įsigaliojus šios redakcijos Lietuvos Respublikos Konstitucijai, netenka
galios ankstesnė LR Konstitucija, konstituciniai įstatymai ir aktai, taip
pat Konstitucinio Teismo priimti aktai.
Lietuvos
Respublikos Prezidentas Lietuvos Respublikos Seimo
pirmininkas
Iv76 Lietuvos Respublikos konstitucinės reformos projektas / Jonas
Ivoška. – Vilnius : Versmė, 2016. – 88 p.
ISBN 978-609-8148-36-7
Leidinyje
advokatas Jonas Ivoška glaustai pristato konstitucinio teisinio modeliavimo
veiksnius ir Lietuvos valstybėje veikiančios teisės santykį su demokratinių
valstybių prioritetiniais teisingumo įgyvendinimo principais.
Suvokdamas,
kad viena pagrindinių Lietuvos piliečių masinės emigracijos priežasčių yra
socialinio ir ekonominio saugumo bei teisingumo stoka Lietuvoje, ir būdamas
įsitikinęs, jog šiai problemai spręsti Lietuvoje būtina neatidėliotina
konstitucinė reforma, autorius pateikia viešai svarstyti ir tobulinti savo
daugelio metų darbą – naujos Lietuvos Respublikos Konstitucijos projektą.
UDK 342.4(474.5)
Jonas
Ivoška
Lietuvos
Respublikos konstitucinės reformos projektas
Redaktorė Auksė Gasperavičienė
Dizainerė Ona Liugailienė
Atsakingoji redaktorė Sonata Jonušaitė
Išleido VšĮ „Versmės“ leidykla
Geležinkelio g. 6, 02100 Vilnius
Parengta spaudai:
1-oji laida 2016 05 01,
2-oji laida 2016 06 29
Spausdino UAB „Ciklonas“
Tiražas 1000 egz.
Tokia konstitucija nelabai kuo pakeis žmonių ir valstybės gyvenimą. Trūksta permainų proveržio. Nuobodžiai teisinė kompiliacija. Tos pačios žaidimų taisyklės - tokie pat bus ir rezultatai.
ReplyDeleteTokia siūloma konstitucija nei kiek nesumažina maipuliacijų neišprususių piliečių nuomone - galimybės. Toks lengvai pakoreguotas plagijatas - nieko nepakeičia iš esmės. Jei Prezidento galių nieks neapriboja - tai mes jau bemaž 30 metų murkdomės toje pačioje pelkėje. Prieš visuomenę besipuikuodamas, vetuoja įstatymus, nors ir būtų visai geri. Jam reikėtų palikti tik atstovavimo Lietuvai teisę kitose valstybėse - nei seimo paleisti, nei vyriausybės formavimuio jis neturėtų daryt trukdžių. Tokia konstitucija neveda prie stabilumo nei politinio, nei ekonominio. Nors taip paprasta būtų tai padaryti. Su tais maldeikienių traukiniais ir buvusių prezidentų lėktuvnešiais bei klounų partijomis ir niektauzių laikinaisiais komitetais reikia pabaigti. Tai lengvai galima padaryti - susikūrusi partija turėtų prieš dalyvavimą rinkimuose bent pusantros kadencijos pademonstruoti savo politinių nuostatų stabilumą ir išbaigtumą.